top of page

Gastlessen geven voor WNF

“wat weten basisschool-kinderen over bedreigde diersoorten en vooral wat kunnen ze bedenken om ze te beschermen?” De vraag die tijdens mijn gastlessen in mei centraal stonden.

Sinds januari 2017 ben ik werkzaam bij de Wereld Natuur Fonds, regioteam Arnhem/Nijmegen als vrijwilliger. Projecten waaraan ik mee deed waren vooral gericht op educatie geven via informatiestands. Maar in mei mocht ik dan eindelijk mijn zelfstandige gastlessen gaan geven. Eerst werd ik nog even ingewerkt door mee te lopen met een collega-vrijwilliger om de ins en outs te leren.

De eerste gastles van op basisschool De Dukendonck, waar ik groep 6 les mocht geven over bedreigde diersoorten. Ik kreeg veel vrijheid vanuit de school wat betreft lesinhoud –en opbouw, zolang levensecht leren / natuurlijk leren centraal stond. Ik begon eerst met een stukje theorie. Wij – de leerlingen en ik – praatten over wat de Wereld Natuur Fonds inhoudt, wat natuur eigenlijk is en welke bedreigde diersoorten we allemaal kennen. Daarna gingen we aan de gang met de opdracht.

De opdracht heb ik zelf ontwikkeld met als basis de regels van een tik-spel. Er waren 3 leerlingen die de jagers/stropers waren, de rest waren bedreigde diersoorten. De leerlingen die bedreigde diersoorten waren moesten natuurlijk zo snel mogelijk naar de overkant rennen en niet getikt worden door een jager. Gaandeweg maakte ik het speelveld kleine, om de laatste ronde van het spel te spelen. Vol enthousiaste speelde de kinderen het tikspel. Na de opdracht was het tijd om even te reflecteren op hetgeen wat we gedaan hadden. Ik vroeg ze wat er tijdens het spel eigenlijk gebeurde. De leerlingen lukte het goed om de link tussen het spel en de realiteit te leggen en samen gingen we dan ook kijken voor mogelijke oplossingen. De beste oplossing waar ze mee kwamen was dat de stropers zelf maar afgeschoten moesten worden voor wat ze deden. Hoewel het toch wel een illegale oplossing is, is het wel mooi om te zien hoe erg ze ermee bezig zijn.

Een week later gaf ik dezelfde les, maar deze keer aan groep 3. Het ging om de basisschool De Hazesprong en het was een klas met 30 leerlingen. De theorie uitleggen ging goed, ze hadden zelf erg leuke en goede inbreng, maar merkte wel dat sommige leerlingen het wel een lastig onderwerp vonden. Daarna dan de opdracht. Ook deze keer gingen we lekker naar buiten toe. De leerlingen waren erg enthousiast en vol energie. Zoveel energie dat ze soms het spel wat te ruig speelde. Ook aan deze groep vroeg ik of ze de link konden leggen. Ze vonden het moeilijk om onder woorden te brengen, maar kwamen wel met erg goede oplossingen. In plaats van de jagers/stropers af te schieten, vonden deze kinderen dat de boeven gewoon moesten worden opgesloten.

Wat ik vooral leuk vond aan het geven van gastlessen is dat je elke keer weer moet afwachten hoe de leerlingen reageren op jouw verhaal. Voor mij is de grootste uitdaging toch het goed differentiëren binnen de verschillende leeftijdsgroepen. Het was erg leerzaam om dezelfde soort les te geven aan twee verschillende leeftijdsgroepen en vooral hoe de groep dan reageert op het verhaal. Het lukte mij wel erg goed om het enthousiasme over te brengen en de kinderen mee te krijgen met het verhaal. Ontzettend leerzaam om hiermee te beginnen, want het zal mij ook verder helpen binnen mijn onderwijs carrière als biologiedocent.

© Marcha Bos

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page