top of page

Op avontuur

Als je avontuur zegt, denk je al gauw aan de wereld rondreizen, grootste dingen doen en once in a lifetime momenten. Maar is dat eigenlijk wel zo?


De Brit Alastair Humphries bedacht het concept ‘micro-avonturen’. Hij zegt: “avontuur is meer een houding dan wat anders, en als dat zo is, kun je overal avontuur vinden”. Hoe je het avontuur invult is geheel aan jezelf. Je kunt kiezen om in een tent in de tuin te slapen of een weekend-wandeling te maken over de Veluwe. Hoe groot of klein het ook is, het doel is dat je eropuit gaat en uit de dagelijks sleur komt.


Ik merk dat mijn drang naar avontuur weer gegroeid is. Het is zomervakantie, dus de dagelijks sleur rondom werk en studie zijn even voorbij. Dus tijd en ruimte om op pad te gaan. Ik voel wat weerstand, omdat mijn lichaam even niet volledig meewerkt. Maar het helpt om klein te beginnen. Gewoon mijn eigen omgeving in Westervoort ontdekken en bezig te zijn met veldbiologie, fotografie en te genieten van de omgeving.


Na een tijdje inactief te zijn geweest, vanwege het opspelen van mijn knieblessure, is het tijd om mijn eigen micro avontuurtje op te zoeken. De omgeving waar ik een korte wandeling gemaakt heb, ken ik inmiddels goed genoeg. Maar het blijft een stukje natuur waar ik blij van word, het gebied (Fort Gelderoord) is namelijk een natuurontwikkelingsgebiedje wat grotendeels zijn gang mag gaan. Elke keer is er weer wat anders te zien. Je moet natuurlijk wel goed observeren.


Mijn micro avontuurtje richtte zich vooral op veldbiologie en fotografie. Dus om jou te inspireren wat je deze maand zoal kunt doen. Hierbij enkele ideeën.


1. Ga op jacht naar insecten en maak van zoveel mogelijk verschillende insecten een foto. Met als afsluiter, breng de insecten die je gefotografeerd hebt op naam en zoek een leuk weetje over het dier.


2. De bloemen en planten staat volop in bloei. Ga op zoek naar 5 verschillende bloemen die je nog niet kent. Pluk er één om te verzamelen en op naam te brengen. Thuis kun je de bloemen drogen en in een mooi boekje plakken. Met naam en wellicht leuke weetjes erbij. Zo maakt je een interessant herbarium voor op de boekenplank.


3. Ga wandelen op gevoel. Zoek ongebaande paden op en kies ter plekke welke richting je op wil. Zie je een afslag? Ga dan na of je nieuwgierig bent om te ontdekken waar deze weg heen gaat. Zo niet, dan wandel je gewoon weer door. Gebruik geen smartphone om te zien waar je bent. Tenzij je grandioos verdwaald bent en al uren op zoek bent naar de uitgang. Dan is het handig om even je telefoon erbij te pakken.

(Gewone oeverlibel / Orthetrum cancellatum)


(Blinde bij / Eristalis tenax)



© Marcha Bos, augustus 2022

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page