top of page

Wandelen als therapie


We weten natuurlijk dat regelmatig de natuur opzoeken erg goed is voor jouw gezondheid, combineer dit met wandelen en je verbeterd jouw conditie in no-time. Nou ja, je moet er natuurlijk wel voor werken. Volgens onderzoek is twee uur in de week in de natuur al genoeg om mentaal en fysiek beter in je vel te zitten. 120 minuten / twee uur blijkt een cruciale drempel die je eigenlijk ten volle moet benutten om de gunstige gezondheidseffecten te ervaren.

Dagelijks ‘moet’ je 30 tot 60 minuten bewegen, dus met regelmatig natuurwandelingen zit je wel goed. Deze combinatie is daarom ook erg goed om je spieren en botten te versterken, bloeddruk en cholesterolgehalte te verlagen, het vermogen van je longen vergroten om meer zuurstof op te nemen, diverse ziektes voorkomen (diabetes, overgewicht etc.), een goede nachtrust én het werkt tegen stress, depressieve gevoelens en laat angststoornissen afnemen.

Natuurwandelingen maken hebben altijd mijn interesse gehad. Het heeft mij veel mooie momenten gebracht en stabiliteit in mijn gezondheid. Maar sinds dat ik op mijn 26ste een chronische bloedziekte heb gekregen is mijn gezondheid flink achteruit gegaan. In deze 8 jaar van mijn ziekteproces werkt ik dagelijks hard om mijn gezondheid weer op peil te krijgen. 4 jaar geleden mocht ik stoppen met mijn medicatie en ben sindsdien in remissie (stabiel, zonder een kans op genezing). Ik raakte uit mijn flow en vond wandelen steeds minder leuk worden. Of eigenlijk beter gezegd. Mentaal was het mijn grootste hobby, maar fysiek mijn grootste uitdaging. Door persoonlijke gebeurtenissen heb ik de knoop doorgehakt om het wandelen weer echt op te pakken. Sinds mei ben ik begonnen met een wandel challenge van 20 weken. Elke week 60 minuten wandelen in groepsverband onder begeleiding van een fysiotherapeut. Inmiddels zit ik in week 10 en kan het prima volhouden. Ik ben nog steeds een langzame wandelaar, iets waar ik mij vroeger erg voor schaamde. De schaamte is inmiddels wel (bijna!) voorbij en vind het prettig om heerlijk op mijn eigen tempo mijn wandelritme te volgen. Met mijn 3 km/3,5 km in 60 minuten is wellicht voor veel mensen erg weinig, maar voor mij is dit een startpunt. Tevens begin ik langzaam mijn flow weer terug te krijgen. Ik maak zelfs al plannen om mee te gaan doen met georganiseerde wandeltochten. Ik zal beginnen met 5 km en daarna langzaamaan opbouwen.

Mijn belangrijkste redenen om weer meer natuurwandelingen te maken?

  1. Ik wandel omdat ik mijn gezondheid stabiel wil houden

  2. Ik wandel omdat ik meer outdoor-avonturen wil beleven en mooie momenten wil vastleggen

  3. Ik wandel omdat ik hierdoor bewuster wordt; van mijn omgeving, mijn lichaam, gevoelens en gedachten.

  4. Ik wandel omdat ik er gewoonweg blij van wordt en meer flow ervaar

Mijn aankomende wandelplannen?

  1. Mijn 20 weken wandel challenge succesvol afsluiten

  2. Mee doen met ‘parklopen’ in Park Lingezegen. Eén keer per maand in de ochtend 3 km wandelen

  3. 14 september 2019 ‘Polentocht’ in Driel. 5 km wandelen voor een medaille

  4. 5 oktober 2019 ‘Wandeldag Hoge Veluwe’ in Otterlo. 5 km wandelen voor een medaille

© Marcha Bos

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page